reklama

Lucim sa s Bratislavou a pozyvam do Rakuska

Pred zopar mesiacmi rozhodol som sa odist z Bratislavy do Rakuska. Bolo na to viacero dovodov, ktore opisem nizsie. Po prve, som trochy sklamany s Bratislavy. Ked som sa sem nastahoval, toto mesto sa mi zdalo dynamickou stredoeuropskou metropolou, ktora neni sice este tak vyznamna, ako Praha, Vieden ci Budapest, ale za zopar rokov moze sa takou stat. Ved Slovensko bolo zazracnym prikladom skvelych ekonomickych reforiem, ktore v Polsku poukazovali ako priklad aj pre moju krajinu. Potencial Bratislavy zdal sa mi obrovsky a na prvy pohlad je to celkom slusne a dostojne mesto pre zivot.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Zial, v skutocnosti neni to tak. Az potom zistil som, kolko ma Bratislava negativov a ze ironicke heslo „hlavna dedina“ presne opisuje tuto metropolu. Zistil som, ze sa to ani v buducnosti nezmeni, lebo Bratislavanom sucasny stav mesta skor vyhovuje a nie su tu ambicie prerazit hlavne mesto Slovenska do tejto ligy, v ktorej su Vieden a Praha.

Dokonca v Bratislave zije sa velmi tazko. Po prve, absurdne vysoke ceny, ktore dosiahaju alebo dokonca prevyzsaju uroven Viedne – pritom kvalita sluzieb zostava horsia, ako na Ukrajine (myslim tu gastronomiu, puby). Pricom slovensky zamestnavatel ani myslel platit takuto viedensku mzdu, a praca za 300 eur mesiacne neni to, co by mi vyhovovalo. Nie na to sa clovek prestahovuje s Krakova do cudziny, aby zarabat taketo smiesne nizke peniaze, a pritom ovladat styrmi cudzimi jazykmi (anglicky, polsky, ukrajinsky, bielorusky) a mat celkom slusne vzdelanie a pracovne skusenosti. Keby som nemal ine prijmy, ako napriklad s Kyjeva, prezit za takyto plat v absurdne predrazenej Bratislave nebolo by mozne.

Ale financie neni vsetko. V Bratislave chybalo mi vela absolutne podstatnych veci, ktore mozno nie su nevyhnutne na prezitie, ale su samozrejmostou v mestach, v ktorych som zil predtym: cize v Krakove, Lvove a Kyjeve.

Po prve – bazeny. Bol taky cas, ze som chodieval zaplavat 3-4krat tyzdenne. Takze nemozem pochopit ako to je mozne, ze v hlavnom meste vyspeleho europskeho statu su len 2 verejne bazeny – pritom spinave a akozivo prenesene s komunistickej ery.

Po-druhe – cyklisticke chodniky, ktore na dve vynimky neexistuju. Zit bez bicykla neni pre mna mozne a jazdit na bicykli po Bratislave – je nieco podobne samovrazde.

Po-trete – absurdny, jedinecny zakaz windsurfingu na Zlatych Pieskoch. Som nadsenec windsurfingu a bliskost jazera Zlate Piesky bola pre mna dolezitym argumentom za pristahovanim do Bratislavy. Ved v obdobi maj – september kazdy vecer po praci budem chodievat na windsurfing – myslel som si. Je len tazko odhadnut, ako som bol sokovany, ked v maji 2010 som sa dozvedel, ze windsurfing je na tomto jazere zakazany! Na celom svete sa umyslene vytvara teketo umele jazera pre vodnu rekreaciu i sport a vselako podporuje windsurfing a ine vodne aktivity (vid krakovske jazero Bagry) a tu sa vodne sporty zakazuje! Fakt, windsurfing neni cely zivot, ale takyto zvlastny sposob myslenia – zakazat windsurfing – vela hovori o tomto meste a jeho vedeniu.

Po stvrte – vela produktov v obchodoch, sluzieb a zvykov, na ktore som bol v Polsku a Ukrajine zvyknuty, a tu ich jednoducho neni. To neznamena, ze je to nieco zle, ved kazda krajina ma nieco svoje – v Polsku tiez nekupis knedliky a utopence, tak ako na Slovensku nekupis cerveny caj, psenicne pivo (najma kvalitne ukrajinske, ktore v Polsku je velmi popularne), dobru rybu a desiatky inych oblubenych produktov. Nemozem sa tiez prisposobit slovenskemy sposobmu zivota, ze sa vstava tak skoro rano a neexistuje nocny zivot. V polskych metropolach standartna pracovna doba je 9-17 alebo 10-18, obed sa je medzi 14 a 17 (alebo po praci), a vecer sa casto ide na mesto do pubu. Pritom o 20-21 my iba vychodime s domu a sedime v puboch do 24 – 1 hodiny noci, medzitym okolo 23:00 ideme nieco zjest teple (kebab, zapiekanka). V Bratislave je to uplne odlisne a tieto kulturne a spolocenske rozdiely su ovela vacsie, nez som si povodne myslel.

A este k tomu pridajme jeden dost vazny argument. Slovencina je ovela tazci jazyk, nez som si povodne myslel. Na prvy pohlad podobny polstine a mal by som sa tak rychlo naucit, ako ukrajincinu (stacilo na to pol roka, a som po ukrajinsky vedel dokonale hovorit a pisat). Slovencinu vsak som sa ucil s 2004 roka, teraz tu zijem na Slovensku takmer rok a pol a nejde mi to dobre. Tejto diakritiky sa nenaucim uz nikdy v zivote, a bez toho ani nebude mozne najst si kvalitne zamestnanie v Bratislave (neratam tu nadnarodne korporacie ako IBM alebo Philips, kde slovencina vobec neni potrebna, bo sa pouziva anglictinu). A k tomu este ten pocit, ze Slovaci nemaju radi imigrantov a Bratislava neni taka otvorena na multikulturnost, ako Vieden alebo Kyjev.

Takze, teraz budem v Rakusku. Ale stale blisko Bratislavy – pracujem ako marketingovy manager hotelu Riedmuller v kurorte Bad Deutsch – Altenburg pri Hainburgu. Takze keby ste mali zaujem o pohodlne a pomerne lacne (38 eur) ubytovanie v Rakusku, blizko Bratislavy a Viedne a pri samotnom rimskom tabore Carnuntum, srdecne vas vsetkych pozyvam.

Podrobne informacie o hoteli a o tom, co teraz robim, najdete si tuto:
www.karpatyaustria.info

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


http://porteuropa.eu/sk/index.php/slovensko/bratislava/312-vone-miesta-v-hoteli-pri-bratislave-na-majstrovstva-sveta-v-hokeji

Napriek tomu, ze som sa rozhodol odist z Bratislavy, stale sa zo Slovenskom stotoznujem a fandim tejto zaujimavej a sympatickej krajine. A nielen kvoli osobnym simpatiam a sentimentom. Ak uz som sa pred rokmi rozhodol investovat tolko casu (7 rokov vyucovania jazyka), peniazi a namahy, aby sa naucit slovencinu a stat sa „expertom na Slovensko“ (v Polsku a na Ukrajine takito ludia chybaju), tak teraz dufam, ze znalost slovenskeho jazyka a Slovenska bude ocenena na polskom, rakuskom alebo ukrajinskom trhu praci. Ze s toho budu tazit aj nejake profity. Takze fandim Slovensku a dufam, ze raz sa vasa krajina dostane do takej skvelej hospodarskej a politickej pozicie, ako su na tom Rakusko alebo Nizozemsko – ved cim lepsie sa bude darit Slovensku, tym lepsie budem na tom aj ja.

Jakub Loginow

Jakub Loginow

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Poliak s Krakova. Od februara 2010 do maja 2011 som pracoval v Bratislave ako marketingovy zastupca isteho hotelu a ako zahranicny korespondent ukrajinskej a polskej tlaci. Viac sa dozviete s mojej webovej stranky http://www.porteuropa.eu/sk/ Zoznam autorových rubrík:  UkrajinaPolskoSlovenskoRakuskoBlog po polskuSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu