reklama

Do Polska sa dostanete iba autom

Sme spolu v Europskej Unie, dokonca medzi Polskom a Slovenskom neni uz hranicne kontrole, a tak by sme ocakavali, ze sa obe krajiny k sebe priblizia. Napriek tomu, ked nemas auto, zo Slovenska do Polska sa jednoducho nedostanes: neni tu takmer ziadne autobusove spojenie a vlakom sa da ist iba cez Cesku Republiku alebo Ukrajinu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Je tazko v to poverit, ale na celej polsko-slovenskej hranici existuju iba dve transhranicne autobusove linky, a aj to iba v turistickej sezone (Zakopane – Poprad a Zakopane – Liptovsky Mikulas). S Krakova, Nowego Targu, Bielska Białej, Rzeszowa, Gorlic a inych juhopolskych mest nechodieva na Slovensko absolutne nic. A pritom neda sa povedat, ze ludia nemaju zaujem o cestovanie: slovenske Tatry a Oravske jazero su stale popularnym cielom turistickych vyletov Poliakov a naopak tysicky Slovakov pravidelne chodievaju na lacne nakupy do Jablonky, Noweho Targu a Zakopaneho.

Avsak ist sa da iba autom. Este nedavno, ked existovaly hranicne kontrole, cestovanie cez hranice bolo paradoxne jednoduchsie. Dost casto chodily autobusy na hranicny priechod (napr. Zakopane – Lysa Polana), tam sa preslo hranicu peso a na slovenskej strane uz cakal autobus napriklad do Popradu. Teraz je to opacne: lokalne autobusove linky po obu stranach hranice sa nestriedaju. Skvely priklad je Orava: s Trstenej sa bez problemov da ist autobusom aj vlakom chocikade (s prestupom v Ruzomberku alebo Kralovanoch), s Jablonki to iste (kazdu hodinu ide bus do Krakova), a medzi Trstenou a Jablonkou – dopravna cierna diera.

Preco teda sukromni dopravcovia neotvaraju tieto transhranicne spojenia? Myslim, ze moze za to skor byrokracia aj neviditelny tlak miestnych skupin, nez chybajuci dopyt. Vacsina dopravcov, ktori vlastnia iba jeden mikrobus, by ani nevedela prejst tieto vsetky procedury a sa jednoducho na to vykaslia. Avsak musime si tiez spomenut na isty tlak na tych, ktori sa pokusaju takuto transhranicnu linku zaviest (napr. pripad polskej firmy Strama so Zakopaneho). „Poliaci nam zaberaju pracovne miesta, ako to je mozne“ – krica slovenski vodici autobusov. „Zabranme mu otvorit tuto linku, ved naco bude vyvozit polskych turistov na Slovensko“ – buria sa polski gorale. Pre obyvatelov velkych mest sa tieto pomery mozu zdat cudne, ale na polsko-slovenskom pohranici tento tlak spolu s korupciou na miestnych uradoch je fakt odpovedou na otazku, preco si radsej drobni podnikatelia do toho nepustia.

Druha vec je aj to, ze v oblasti miestnej autobusovej dopravy neexistuje volny trh. Zoberme si ako priklad sistem autobusovej dopravy v Zilinskom kraji a susednom Malopolskom wojewodstwi. Vacsina miestnych liniek v obu regionoch je prebytkova a dopravcovia ziju z dotacii. Cize o tom, kam na pohranici bude jazdit autobus, neriesi trh, ale skor uradnici v Ziline, Krakove a okresnom urade v Nowom Targu, ktori vyriesia, ze do dedinky Horna Dolna kvoli spolocenskych dovodov musi jazdit autobus, aj ked je na to potrebna dotacia.

Preto je cudne, ze tato regionalna dopravna politika vobec nepocita s tym, aby sa dalo cestovat aj cez hranicu. Myslim tu aspon koordinovanie sieti miestnych autobusovych liniek takym sposobom, aby polske a slovenske autobusy sa striedaly niekde pri hraniciach. Preco sa neda podpisat polsko-slovensku a na regionalnej urovni zilinsko-malopolsku dohodu, ktora by tieto veci vyriesila? Myslim tu hlavne povolenie toho, aby polski dopravcovia jazdili do Trstenej a slovenski – do Jablonky bez toho, aby sa tieto spojenia pocitali ako medzinarodne.

Takymito veciami mal by sa zaoberat Euroregion Tatry – ved prave na to ho vytvorili. Dokonca cez Euroregion sa rozdeluju europske dotacie a nic nebrani tomu, aby s nich vytvorit siet euroregionalnych autobusovych liniek, napriklad Nowy Targ – Trstena, Zakopane – Namestovo, Nowy Targ – Kezmarok. Ved Bratislava sa vedela dohodnut so samospravou Hainburga a Rajky a ziskat europske prostriedky na taketo regionalne, avsak zaroven medzinarodne autobusove spoje, tak nechapem preco by tymto smerom nemalo ist aj vedenie tatranskeho euroregionu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Citajte aj:

O peticii do Euroregionu Tatry

Bratislava to dokaze, Euroregion Tatry nie

Jakub Loginow

Jakub Loginow

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Poliak s Krakova. Od februara 2010 do maja 2011 som pracoval v Bratislave ako marketingovy zastupca isteho hotelu a ako zahranicny korespondent ukrajinskej a polskej tlaci. Viac sa dozviete s mojej webovej stranky http://www.porteuropa.eu/sk/ Zoznam autorových rubrík:  UkrajinaPolskoSlovenskoRakuskoBlog po polskuSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu